Nieuws

Open Wegrace Cup – ProCup 600 – 6 april

ONK ProCup600 /  Eerste raceweekend! / 6 april 2019

 

Wat ’n weekend! Het eerste race-weekend in de OW Cup van dit seizoen zit er weer op! Het HPS Racing Team kan terugkijken op een paar zeer afwisselende en intensieve dagen in Assen. Er is vooral héél veel ervaring op gedaan. Mariska zelf gaf op facebook al een mooie impressie van de eerste dag; de testdag. Samen met Mikis (Motorhuis Langezwaag) werden allerlei afstellingen gedaan en vol spanning begon de eerste testrit. Helaas moest deze door olie op het circuit voortijdig gestopt. In de volgende sessie ging Mariska zelf onderuit. Gelukkig geen letsel! De motor kwam er niet helemaal ongeschonden vanaf en door de super snelle reparaties door het mooie team; Rob, Willem, Mikis (Motorhuis Langezwaag) met mannen en natuurlijk Pieter op afstand, die op zijn zaak alle benodigde spullen bij elkaar zocht, hoefde Mariska maar één ronde te missen en kon snel weer opstappen. Niet voor lang helaas, want door een ongeval met brandende motor werd de testdag al vroeg in de middag voortijdig beëindigd. Daarmee kwam een einde aan het testen en trainen. Natuurlijk gaf dat een onbevredigd gevoel bij met name Mariska: zij wilde rijden, de nieuwe afstellingen van de motor voelen, gáán! De winterstop was lang, en als je dan eindelijk weer mag loopt de dag zoals hij ging. Frustrerend!

En toch: wat is er veel geleerd, die dag! Niet alleen in afstellen, techniek en tactiek. Het team heeft op overtuigende wijze laten zien dat zij op het niveau van de OW Cup mee kunnen en hun mannetje (en vrouw!) staan. In álle opzichten: qua instelling en in technische kennis en ervaring. Dit team is niet voor één gat te vangen: vallen; wat helaas bij racen hoort, opstaan en weer dóórgaan.

Zaterdag was het dan zo ver: de race. Op deze eerste race-dag van dit seizoen voegde Tim Giskes zich ook bij het team; hij ontving het bijbehorende shirt met trots! Mariska had nog wat last van de frustratie van de testdag en was nerveus. De rust en het vertrouwen van de andere teamleden had een kalmerend effect, en de kwalificatie ronden gingen prima! Misschien niet direct in tijd, (2.04 en daarna 2.00) maar wie rijdt meteen z’n beste tijd na maanden winterstop, voor het eerst in de OW Cup én met zo’n testdag achter de kiezen? Precies: het team is méér dan tevreden! In de pitbox was ondertussen iedereen de hele dag welkom, de koffie met koek stond klaar en de sfeer was er goed. Maar een half uur vóór de race werd iedereen vriendelijk verzocht de pitbox te verlaten, zodat Mariska zich in rust kon focussen op de race. Deze tactische zet bleek prima te werken: die houden we erin! Eindelijk was de race daar… stilte voor de storm, gespannen gezichten.

En dan de vlag: ze kon gaan knallen! GAAAS!! Opluchting alom toen iedereen heelhuids door de eerste bocht kwam. Aan de kant stond ervaringsdeskundige Wout Westdorp, die een mooie inhoudelijke analyse gaf: “Iedereen kwam goed door het gedrang bij de eerste bocht en na een paar rondes kwam er tekening in de wedstrijd. Mariska beet zich vast in haar positie en de vloeiende rijstijl werd weer zichtbaar. Wel moeilijk om in te halen omdat er voor haar een mannelijke coureur wat onbetrouwbare, verdedigende lijnen reed, maar iedere keer werd het gaatje weer dicht gereden. In de laatste ronde op snelheid in de lange rechterbocht van de Ossenbroeken ging Mariska er voorbij, maar werd door de anderen naar buiten gedrukt en is nét naast de baan gekomen met Manouk. Nog op het asfalt en snel omgekeken en door naar de Strubben. Het inhalen was gelukt en die positie wist zij vast te houden tot over de finish. De eerste wedstrijd van het seizoen zit er op en na de winter kan er weer wedstrijdritme opgebouwd worden.“ Mariska vertelde na afloop dat ze nog lang niet het idee had dat de race afgelopen was toen er werd afgevlagd… waren er echt al 11 ronden gereden?! Ze kon er nog geen genoeg van krijgen en had het niet zwaar. Voor Mariska zat er meer in gaf ze aan, op 4 punten was ze sneller. Onder de 2 minuten had makkelijk ingezeten als ze vrije ruimte had.

Ondertussen kwamen de eindtijden (2.01) door, en al snel bleek sprake van een misverstand: de wedstrijdleiding kende strafseconden toe, omdat Mariska met de R6 #393 niet in het juiste startvak gestaan zou hebben. Verschillende foto’s laten echter zien dat deze stelling niet klopt: zij stond wel degelijk in vak 31. Daar is natuurlijk werk van gemaakt, het team is nog in afwachting van duidelijkheid daarover. Al met al kijkt het HPS Racing Team met een tevreden gevoel terug op een geslaagde start in de OW Cup. Iedereen is het erover eens: dit niveau biedt elk teamlid, en het team als geheel, volop kansen zich verder te ontwikkelen.

Vol vertrouwen kijkt het team uit naar de volgende race op 27 april a.s., wederom in Assen. Zorg dat je het niet mist: het wordt alleen maar beter!