Team

Pieter

Pieter Hessels, een sympathieke en trotse Friese ondernemer, stond als oprichter van het HPS Racing team aan de wieg van Mariska haar race-carrière.

Toen hij Mariska jaren geleden leerde kennen bij een motortoertocht, vertelde zij hem over haar droom om te gaan motorracen.
Pieter; in het dagelijks leven eigenaar van HPS Techniek, een bedrijf dat door hem ontwikkelde vacuümheffers produceert, en tevens eigenaar van HPS motoren, nam zich voor om Mariska te helpen met haar start in die kostbare race-hobby. In overleg met haar ouders bouwde hij voor haar een racemotor op basis van een Yamaha TRX, met gebruikmaking van onderdelen die hij op voorraad had, maar wel met een duidelijke visie hoe de racer eruit moest zien. "De carburateurs waren de duurste onderdelen:, zegt hij daar nu lachend over, "want die moest ik wel inkopen."

Pieter en Mariska begonnen tegelijkertijd aan de circuittraining. Omdat Mariska een gehoorhandicap heeft dacht Pieter dat Mariska daar wel wat ondersteuning bij zou kunnen gebruiken, maar dat bleek niet nodig: Mariska redde zich uitstekend en Pieter kon zich volledig toeleggen op zijn eigen race training. Niet dat racen nieuw voor hem was; als 15 jarige deed hij al mee aan Grasbaanraces. Het racen heeft hem altijd aangesproken. Dat blijkt ook wel uit het feit dat hij na de circuittraining zelf óók een paar seizoenen op Assen reed. Door een combinatie van factoren is hij daarmee gestopt, maar hij mist het nog steeds.

Na een paar seizoenen was Mariska zover gevorderd met haar race prestaties, dat het moment aanbrak dat de racer vervangen moest worden door een sneller exemplaar. Pieter benaderde Rob Schoorl en Willem Pieffers om mee te doen met de financiering van een Yamaha R6. HPS kreeg een andere invulling: Hessels, Pieffers en Schoorl: het HPS Racing team was geboren.

Als het over zijn rol in het team gaat, vertelt Pieter dat hij zich in eerste instantie vooral bezig hield met de technische aspecten van de motor. De laatste tijd begint die technische rol te verschuiven naar contacten met sponsoren, en publiciteit. Een essentiële taak; sponsoren zijn immers hard nodig bij een kostbare hobby als motorracen. Vol verve werft hij sponsoren en hij heeft er veel plezier in om het contact met hen te onderhouden. Een taak die Pieter op het lijf geschreven is. "De technische invulling laat ik nu vol vertrouwen over aan Rob en Willem", aldus Pieter.

Pieter vindt het leuk om met Mariska te mogen werken, de sfeer is goed. Hij vindt het elke keer weer mooi om met zoveel verschillende mensen in contact te komen, die zich om wat voor reden dan ook bij het team betrokken voelen. Daarnaast geniet hij van al die bijzondere dingen die hij al met Mariska mocht meemaken; bijvoorbeeld haar deelname aan de Staatsloterij Puur Gelukshow op TV, en de Zeelenberg speedweek in Spanje.
Het HPS Racing team speelt een grote rol in Pieters leven. "Het is mooi om te doen. Het is een plusje waar ik veel inspiratie uit kan halen', vertelt hij.

Voor de toekomst zou het natuurlijk fantastisch zijn om aan de Nederlandse Kampioenschappen mee te gaan doen. Dat is nog een hele stap verder, maar wat Pieter betreft zeker haalbaar.

Pieter is er trots op, dat een beginnend race team als het HPS Racing team is, er toch al in slaagt om zo professioneel te functioneren. De veiligheid staat altijd voorop, en ieder teamlid vindt het dan ook normaal om door de anderen gecontroleerd te worden. De sfeer in het team is goed, en het onderlinge vertrouwen is groot.
Wat zou hij nog willen verbeteren? Nogmaals geeft hij aan al heel trots en tevreden te zijn. Maar als hij dan toch iets moet noemen, dan is méér tijd voor overleg samen om in samenspraak de koers te bepalen mooi. Want dat is óók belangrijk. "Na de laatste race van dit seizoen op 12 oktober a.s. komen we weer bij elkaar om seizoen 2020 te bespreken, en het benodigde budget te bepalen." Vertelt Pieter. En daar komt zijn sterkste eigenschap, de grote lijnen in de gaten houden, vast uitstekend van pas.