VALLEN, OPSTAAN EN DÓÓRRRR!!!

Vrijdag 11 oktober 2019
Deze vrijdag was een extra training-dag; op het laatste moment nog geregeld. In totaal maar één hele sessie gereden: in de 1e sessie veroorzaakte de coureur die vóór Mariska reed een groot oliespoor, en werd de sessie stilgelegd. Vervolgens werd ook de 2e sessie afgelast om die oliesporen op te ruimen. De 3e sessie kon Mariska wél uitrijden: met tijd van 2.13. Gezien de weersomstandigheden (regen en harde wind) een mooie prestatie! Helaas, in de 4e sessie ging Mariska onderuit in de 3e ronde; in de Haarbocht belandde zij in de grindbak; zelf bleef zij gelukkig ongedeerd. De motor liep wél schade op; vooral aan het kuipwerk. Dankzij snel en kundig werk van het technische team was de R6 tijdig klaar voor sessie 5, maar in overleg werd ervan afgezien om deze te rijden.

Zaterdag 12 oktober 2019
Deze laatste race-dag van het seizoen begon chaotisch. In de 1e kwalificatie ronde sneuvelde de ene na de andere coureur; in totaal zéker 10 van de 41. Koud, nat en nog glad asfalt was de oorzaak. Helaas crashte Mariska ook, in bocht T7. Opnieuw gelukkig géén ernstig letsel, en dankzij de technische kanjers was de R6 gerepareerd vóór aanvang van race 1. Mariska had echter wel even wat te verstouwen na twee keer crashen binnen 24 uur…

RACE 1
Er was nog even bandenkeuze stress. Uiteindelijk in overleg gekozen voor intermediates, de primeur voor dit type banden onder de R6. Zouden ze winst opleveren?
Mariska startte de 1e race vanaf de 32e plek, en reed deze uit met een tijd van 2.20; finishede als 26e.
Mariska: ”Wát een eenzame klote-race. Ik had totaal géén goed gevoel met die intermediates in de bochten. Uitgaande rechte stukken gingen prima, maar in de bochten was het een ramp. Ik moest alles in het werk stellen om te blijven zitten en de achterkant niet kwijt te raken. Even twijfelde ik om voortijdig de pitbox in te gaan, maar omdat ik daarvoor 2 keer gecrashed was besloot ik door te rijden.. Deze banden nóóit weer! Supporters die de race vanaf het dak gadesloegen zagen het ook: ik zat absoluut niet lekker op de motor. Van de 34 deelnemende coureurs aan race 1 finishten er 27. Daar zat ik bij.“

RACE 2
Voor de 2e race koos het team voor regenbanden; gelukkig zette de regen ook door. Ook race 2 was allerminst saai; er waren weer wat valpartijen. Na 2 ronden werd de race zelfs stilgelegd na een crash waar de ambulance bij moest komen.
Na een herstart vervolgde de race met de resterende coureurs. Mariska slaagde erin een tijd neer te zetten van 2:19 en kwam als 18e over de finishlijn.
Mariska: “Deze race ging veel beter met regenbanden, ik reed alweer een stuk ontspannener en kreeg weer vertrouwen terug. Helaas verloor ik na een paar ronden de aansluiting met de groep; de verdedigende lijnen van rijder no.20 maakten het voor mij lang onmogelijk in te halen, in de regen. Toen dat uiteindelijk lukte, leverde dat direct een paar seconden tijdwinst. Als ik eerder had kunnen inhalen, had er zeker meer in gezeten!”

Het was een barre zaterdag op de TT in Assen. Van de 41 coureurs die meededen aan de kwalificatie, kwamen er aan het einde van de dag slechts 22 over de finishlijn.
Mariska: “Als je het zo bekijkt mag ik zelfs trots zijn: ik heb bij beide races de finish gehaald. Opgeven is voor mij geen optie, óók niet na 2 crashes. Opstaan, weer op die motor stappen en gas geven!”

Zeg nou zelf… is dat een BIKKEL of niet?!

Samenvattend waren het enerverende dagen, die het team niet helemaal zonder kleerscheuren doorkwam. Tóch was er na afloop vooral aandacht voor de successen van het afgelopen raceseizoen. Race op race werden PR’s gebroken, en reed Mariska de memorabele 1.52!
Zij werd dan ook verdiend, en onder applaus van de vaste fans, in de (Yamaha blauwe) bloemen gezet. Ook het technische team vierde hun succes: met een champagne-douche. In het afgelopen seizoen hielden zij de R6 technisch in topvorm, en heeft de motor géén mankementen vertoond tijdens het gehele seizoen. Een prestatie om trots op te zijn!
Tenslotte werden Mariska, Pieter, Rob en Willem nog gehuldigd met een smaakvolle medaille, speciaal voor TOPPERS.

 

Wat hebben we met z’n allen genoten van dit grandioze team in seizoen 2019! De laatste racedag verliep wellicht anders dan gehoopt, íédereen is het erover eens: het HPS Racing team word alléén maar sterker. Het aankomende seizoen is er zeker weten weer véél te winnen.
WIJ HEBBEN ER ZIN IN!

2020: HERE WE COME!

 

Categories: Nieuws