Raceverslag – 3 daags raceweekend

21-23 juli – TT circuit Assen

Mariska:
De motor was weer helemaal gereed voor het 3 daagse raceweekend op 21, 22 en 23 juli. Het vorige blok was niet meer te redden door de opgelopen schade, maar gelukkig hadden wij nog een reserve blok liggen. Pieter en Thomas hebben top werk verricht om de motor weer rijklaar te maken. De motor is ook weer opnieuw afgesteld bij Druijff Racing op de testbank en hij loopt weer super!

Vrijdag 21 juli
Die dag stonden een vrije training en 2 kwalificatie trainingen op het programma.
Bij aanvang van de vrije training was er direct al een domper: Toen ik de baan op wilde, bleek de accu opeens leeg te zijn. Door het snelle werk van Pieter en Albert kwam er nieuwe accu in en kon ik snel de baan op. Helaas heb ik maar 2 rondjes kunnen rijden… Maar wel een teken aan de monteurs kunnen geven dat hij top loopt!

Kwalificatie 1:
Al snel kreeg ik steeds meer vertrouwen in de machine. Hij rijdt nu natuurlijk wel anders. Ons vorige blok was getuned en nu zit er weer een standaard blok onder. Ik moest wel weer even mijn eigen draai in vinden. Ik heb er een rondetijd van 1.58 in deze sessie uit kunnen persen, maar toch mistte ik wat. Ik vond hem teveel in de bochten vallen en traag bij het uit accelereren. En ook het terug schakelen voelde anders aan. Toen zei Pieter, “ja er zit nu geen slipper-clutch in, daardoor remt hij harder af op de motor.”
Een Slipper-Clutch is ontworpen om gedeeltelijk te ontkoppelen of te ‘glijden’ (slipping) wanneer het achterwiel probeert om de motor sneller te laten lopen dan ie op eigen kracht zou doen. Dus ervoor zorgen dat het achterwiel niet blokkeert bij het hevig remmen op de motor.
Ook blijkt dat ik inderdaad te laag in de toeren rijdt in de bochten waardoor hij meer valt in de bochten en traag uit accelereer. Tijd voor een andere tandwielverhouding, dan zou de euvel opgelost zijn. Dus hebben de monteurs een ander achtertandwiel gemonteerd.

Kwalificatie 2:
Shit, het gaat regenen… Ik kan mijn rondetijd helaas niet meer verbeteren. Maar we gaan wel de baan op met regenbanden er onder. Een mooie training om ons voor te bereiden op het weekend, want we weten niet wat voor weer we zullen krijgen! Wel kan ik in deze sessie testen of rijden met de aangepaste tandwielverhouding beter is. Inderdaad een grote vooruitgang. Ik kom in de 6e versnelling, dat gebeurde niet in mijn 1e kwalificatie. Baan droogde op, ik wilde niet verder de regenbanden kapot rijden en ben eerder naar binnen gegaan. Wel veel meters gemaakt. Ik heb een goed gevoel over gehouden aan de eerste dag!

Zaterdag 22 juli Race 1:
Het weer zag er echt niet best uit! Het spoelde tijdens onze race. Echt viel er enorm veel regen. Weinig zicht in de bochten en veel spray. Mijn start was best oké en tot aan de Strubben heb ik een aantal coureurs ingehaald. Helaas zat ik in een verkeerde versnelling in deze bocht bij het uitgaan, waardoor een aantal rijders mij inhaalden, dom. Iedereen begon voorzichtig rondjes te rijden en langzaamaan kreeg ik steeds meer vertrouwen in de regen. In de verte zag ik de Haarbocht, Ruskenhoek en Ramshoek bijvoorbeeld totaal niet. Jammer dat ik in een groepje zat wat veel spray veroorzaakte, want te zien aan mijn eerdere rondetijden zat er veel meer in. Normaal rij ik veel harder in de regen, maar denk doordat ik waarschijnlijk teveel anderen heb ‘gevolgd’ en te weinig zicht had, ik toch maar safe reed. Toen de koploper ons voorbij reed, dacht ik? Huh, het kan harder, daarna kon ik nog versnellen. Toen ik de finishvlag dacht ik shit, het ging zo lekker en het mocht wel langer doorgaan. Ik vond het stiekem echt fantastisch! Ik heb genoten en hoopte dat de volgende dag weer zou gaan regenen. Ik werd 10e van 21 deelnemende rijders.

Zondag 23 juli Race 2:
We keken in de ochtend steeds op Buienradar, of het nou wel of niet droog zou blijven. Volgens de  voorspellingen zou het droog blijven tijdens onze race, dus we kunnen knallen. Na 2 á 3 ronden kwamen de eerste spatjes.. ja hoor, net weer in onze race gaat het regenen! Het zat de Proclass 600 echter dit weekend niet mee. Met vlaggen werden er gezwaaid als waarschuwing dat het regent en dat het glad kan zijn. Niet op alle delen van het circuit regende het, op het achterste deel viel de meeste regen. Dan was het zaak om daar het tempo op aan te passen. Maar ik dacht; nee ik ga niet stoppen, ik ben geen mietje en wil punten pakken. Met aandacht en vertrouwen reed ik door maar veel coureurs gingen toch naar binnen. Ik werd 9e van de 23 deelnemers. Het gekke dan wel is…..na onze race ging het zonnetje gewoon weer schijnen en de baan droogde zowaar weer op!
Wat een weekend! Zeer leerzaam en super leuk! Bij mooi weer hing mijn pak buiten en ook mijn laarzen en handschoenen… ze waren goed nat geworden door hevige regenval.
Monteur Albert had het extra druk met het poetsen en controleren van de motor na elke race.

Vanaf de pitmuur, door Pieter:
Het waren best lastige omstandigheden in dit weekend, beginnen met een motor die alleen nog op de testbank een run gemaakt had, veranderende weersomstandigheden en minder vermogen met het standaard motorblok. Maar Mariska liet zich niet van de wijs brengen en deed haar uiterste best. Van race 1 had ik eerlijk gezegd meer verwacht, gezien haar rondetijden in de ook natte kwalificaties, zouden haar rondetijden beter kunnen. En ze heeft vaker erg goed gepresteerd in de regen. Maar zoals Mariska zelf ook schrijft, ze was misschien iets te voorzichtig en bleef in de groep hangen. Maar ze heeft de race netjes uitgereden. Race 2 was lastig omdat het ging regenen, gelukkig hield Mariska vertrouwen in haar SuperCorsa banden, en kon ze flink doorzetten. Een goede eindpositie was daarmee een verdiend resultaat!

 

Hijs-advies, Hofland Rubber, Quicktrans, QRS, Heit en Mem, Q theatertechniek, DemoPro, Jappie Sipma Montage one for all, D&S Kolham, Dave Keyner, Consensys, Dorinda Grouwstra Content Marketing en Communicatie, Motorcamping ’t Witveen, Jaap Kingma Makelaardij, Club van 100 en Club van 50

Categories: Nieuws