Race 1 – OW Cup – 11 juli 2020
Eindelijk is het zo ver, we mogen weer wedstrijden rijden. Helaas nog zonder publiek.
Q1
Met het team afgesproken om in deze eerste kwalificatie te proberen om gelijk een goede tijd neer te zetten in verband met mijn schouder, die nog niet 100% hersteld is. In 4 ronden resulteerde dat in een tijd van 1.56 en in de 5e ronde kwam ik de pitbox weer binnen. De voorkant voelde instabiel aan en het bleek hoog tijd om een nieuwe voorband te monteren. Op zich geen gekke sessie, al heb ik wel iets slordige lijnen gereden: een duidelijk verschil met wanneer ik wél 100% fit ben. Ik weet dat ik meer in mijn mars heb, en als ik straks lichamelijk volledig hersteld ben kan ik zeker strijden in de top 5.
Q2
Nieuwe banden eronder en gaan. Dat was wel wennen zeg, met die nieuwe voorband. Omdat de oude band er zolang onder heeft gezeten, kon ik heel goed voelen dat het anders rijdt. Het voelde niet zoals het zou moeten, dus al snel weer naar binnen. De bandenspanning werd aangepast en daarna ging ik de baan weer op, terwijl het even later begon te sputteren. Na die ronde helaas weer naar binnen gegaan. Uiteindelijk reed ik in deze sessie een tijd van 1.57. Achteraf gezien bleek het dus een verstandige keuze om meteen in Q1 te presteren.
In de tijd tussen Q2 en de race heeft het een paar keer flink geregend. We hadden zelfs hagelbuien!
Race
Startgrid: P17 – 10 rondes
Net vóór de race begon het hard te regenen. “Daar gaan we weer, net als in 2019”, dacht ik: “een bandengokspel.” Het viel niet mee om te kiezen. De donkere wolken en de radarbeelden deden vermoeden dat het wéér los zou gaan, dus ik koos voor de regensetting. Al tijdens de warming-up lap zag ik aan de baan dat ik geen juiste keuze had gemaakt.
Andere coureurs kozen voor regensetting, of rain vóór en achter slick, of voor rain vóór en intermediates achter. Achteraf gezien was het een betere keuze geweest om vóór een regenband te doen en achter intermediates. Shit happens.
Dus: kop leeg en gaan. De start was slecht, iedereen was ook voorzichtig weg. In de 1e bocht kon ik weer een aantal terugpakken. In de Ruskenhoek ging het even mis, doordat we daar massaal doorheen wilden, wat niet ging en ik ging rechtdoor. Ik was niet de enige… Snel weer de baan op!
Wat rijdt dát beroerd zeg, met regensetting op droog asfalt! In de laatste 4 rondes was ik vooral nog gericht op save rijden. Bij remmen begon de achterkant te glijden en bij het gasgeven na de bocht, werd de voorkant instabiel. Hoe meer snelheid, hoe meer de voorkant ging stuiteren en daardoor kon ik ook niet zoveel. Toch had ik het lef om door te gaan, en zelfs nog 2 rijders te passeren, die volgens mij ook eveneens last hadden van wegglijden en stuiteren op het droge asfalt.
Toen ik echt last van mijn lijf begon te krijgen, waren er nog 4 rondes te gaan. “Pfft”, dacht ik, “chill, aapje! Probeer de race uit te rijden…” Ik kwam echt verstijfd terug, mijn rechterarm voelde als aan gort, ik kon wel huilen. Dat gevoel.
Ik finishte op de P14, en toen begon het weer licht te sputteren.
Na afloop van het race evenement laten de foto’s ook duidelijk zien dat ik verkrampt op de motor zat. Ik probeerde kracht te zetten en ook weer te ontspannen, maar dat lukte niet. Door die gespannen manier van sturen ging ik continue te wijd.
Inmiddels heb ik een goede behandeling door een sportmasseur ondergaan. We hopen dat het de aankomende races op 18 juli beter wil.
Mariska
Met grote dank aan:
Rob’s Techniek, HPS Motoren Hoornsterzwaag, Vacuhandy Vacuumheffers, Het Motorhuis Langezwaag, Heit & Mem van Wijngaarden, Dienstverlening-Jansen, SARO Invest BV, Dirk-jan Vliek Service vliek, Q Theatertechniek, Jappie Sipma montage one for all. Gripping & Handling Solutions B.V. , Marintech shiprepair BV. Rustarrestor tanksealer, Strukton Liften NO, Dave Keyner, Palm Montage & Hekwerk, Roel Snip Klusservice, Motorcamping ’t Witveen, RugZorgKliniek, Alwin van Wijngaarden Photography, Benny Vd Kooi BK personal training Club van 100, Club van 50, Club van 25
Nieuwsbrief; Dorinda Grouwstra Content Marketing en Communicatie, Vertaalservice, Empowered by DieselWebsite www.hpsracing.nl ; Fullgas