EINDELIJK WEER AAN DE GANG NA DE LANGE WINTERSTOP!

Het was eindelijk weer zover: vrijdag 9 april mocht het HPS Racing team voor het eerst dit seizoen de baan op. De dag stond in het teken van trainingsmeters maken, wennen aan de motor, wennen aan het nieuwe pak. Dat was net 2 dagen binnen; door coronaperikelen was de productie vertraagd.
Door corona mogen er dit nieuwe seizoen voorlopig nog geen wedstrijden worden verreden; daardoor ging de eerste race die voor 10 april gepland stond, niet door. In plaats daarvan werd het een Masterclass day.

Hieronder doen we verslag van 9 april. Alle corona maatregelen van vorig seizoen zijn ook nog steeds van kracht: elke coureur mag 3 begeleiders meenemen.
9 april trainingsdag – Enorm koud, winters weer met 5 graden…
Alles ingepakt voor de eerste trainingsdag. Samen met snelle dame Jolanda van Westrenen uit klasse Dutch Superbike en Henk Maassen ten Brink delen wij dit seizoen pitbox 17. Gezellig! Dennis van NFMoto Leathers had mijn pak nog nodig om het airbagsysteem te installeren en precies om 09:00 u kreeg ik het pak weer terug, terwijl om 09:20 u de eerste sessie al gepland stond. Dat was voor mij wat te snel, dus deze overgeslagen. Daardoor kon ik rustig opstarten, de overige sponsorstickers op de motor plakken en het nieuwe, strakke en stugge pak aantrekken. Het was wel even spannend of het allemaal wel ging passen… tja, eerlijk gezegd ben ik gegroeid, doordat alles qua sport stil ligt. Daar baal ik verschrikkelijk van: ik was zo goed op weg qua conditie. Nu er versoepelingen zijn kan ik dat eindelijk weer oppakken. Met moeite kreeg ik het pak aan; het airbagsvest maakte dat niet makkelijker. Met hulp van beide monteurs lukt het om hem aan te krijgen: de heren trekken mij samen omhoog van de grond. Haha, jazeker: daar hebben we een foto van.

De eerste sessie was even wennen en ik voelde mij net een bezemsteel op de motor. Het pak zat zo stug en ik had weinig bewegingsvrijheid. Daarbij was het ook ook verschrikkelijk koud en dat werkt niet echt mee om het leer wat losser te maken. Ik had moeite met het verzitten door het pak, en daardoor ging de bocht nemen niet zoals ik het wilde. Maar: de motor was super goed en heeft opmerkelijk meer vermogen nadat we tijdens de winterstop het motorblok aangepakt hebben. Nieuwe demper is veel stiller, dynamische metingen zo rond de 98-99 DB.
De tijd tussen de sessies gebruikte ik om het pak wat te rekken door bijvoorbeeld te hurken en bij de volgende sessie merkte ik dat het pak daardoor al wat losser zat.
Door de wisselende weersomstandigheden konden we deze dag helaas maar twee sessies rijden. Er waren ook teveel crashes die ochtend/begin middag: wel 20 coureurs hebben het Medical Centre bezocht! Het heeft ons doen besluiten om de laatste 2 sessies niet te rijden en heelhuids huiswaarts te keren, zodat we de volgende dag weer meters konden maken. Prima besluit!

Wij zijn meer dan tevreden: ondanks de kou en regelmatig gebrek aan grip hebben we prima meters kunnen maken met de motor!

Categories: Nieuws

0 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *