IDC – race 1 – 8 april 2023 – TT circuit

1e kwalificatie:

De training begon heel erg koud rond de 5 graden maar gelukkig wel op een droge baan. Ik kon mijn ritme niet vinden en na start/finish schudde ik weer met mijn hoofd naar Pieter dat het probleem nog aanwezig is. Ik ben blijven rijden om de ritme te vinden voor de 2e kwalificatie. Na 4 ronden ben ik weer naar binnen gegaan want ik wilde dat de R6 nog niet stuk ging. Ik had er geen vertrouwen meer in. Het reed niet zoals ik het wilde.  Ik had problemen met rijden hoog in de toeren en ook bij volgas accelereren in de 2e versnelling haperde hij flink. Hierdoor verloor ik teveel tijd en ook snelheid richting de Ruskenhoek. We hebben de koppelingsplaten gecheckt en 1 koppelingsplaat was gescheurd. Snel werd een nieuwe set koppelingplaten gehaald en gemonteerd gelukkig waren we mooi op tijd klaar voor kwalificatie 2!

2e kwalificatie:

Nou, 2e poging. Na 1 ronde schudde ik weer richting Pieter dat het probleem nog niet verholpen was. Ik dacht nu, fuck it.. rij door en pas je erop aan.. Na de Strubben ga ik eerder in de 3e versnelling en andere overige schakel ik iets eerder om het probleem vóór te blijven. Uiteindelijk heb ik er, met een niet perfect lopende motor, 1.59 uit kunnen persen als snelste rondetijd.

Pieter kon direct weer aan de slag, we hadden het vermoeden dat het euvel in een te kort aan brandstof toevoer zou kunnen zitten. Dus werd de tank gedemonteerd, de brandstofpomp er uit gehaald en ook deze werd gedemonteerd. Er zat wel vuil voor het aanzuigfilter, dus wellicht was dat het euvel. Meteen ook nog eens alle stekkerverbindingen gecontroleerd, en de motor werd opgebouwd voor de race. We hadden goede hoop dat de oorzaak van het stotteren gevonden en verholpen was.

 

Race

Startopstelling gecombineerd met DNB (dutch naked bike): 22e startplek  – 10 ronden.

In de out lap moest ik weer even testen of het beter zou gaan bij uitkomen Strubben. Verdorie nee… het haperen was nog aanwezig. De start word een ramp; Ach, focus op wat wel mogelijk is en gas erop chick!

Start was inderdaad een ramp want ja je moet starten in de 1e versnelling en de hoog in de toeren. Snel maar overschakelen van 2 naar 3 om het stotteren voor te blijven. Dus ik verloor hierdoor ook wat snelheid en vermogen. Ik heb een aantal coureurs  de eerste 3 bochten terug kunnen pakken. Ik heb verder geen plekken verloren en bleef de eerste ronden op de 22e plek hangen. Ik bleef kloten met 2 rijders voor mij. Ja ‘kloten’ want ik kon ze eigenlijk met gemak pakken maar het lukte niet doordat ik niet genoeg snelheid kon meenemen de bocht uit met de niet perfect lopende motor. Hoog in de toeren haperde de motor lichtjes. Ik heb bijna 2 keer deze heren in de Ramshoek en richting GT-bocht kunnen pakken of bij uitkomen van de Strubben richting de Ruskenhoek. Ik had eigenlijk veel meer koppel en topsnelheid dan de twee heren voor mij. Maar ik kon niet hoog in toeren rijden om ze te passeren. Ik moest daarom helaas genoegen nemen met 15e plek Proclass 600 en gecombineerd 19e plek. Ik mag best blij zijn met wat ik heb kunnen presteren en alsnog een tijd van 1.58 kunnen uithalen zonder alles goed te benutten.

Nu is het weer werk aan de winkel voor Pieter om het probleem op te lossen. Misschien zou het bougies kunnen zijn? De racer werd direct op de heftafel gezet om de oorzaak van de haperingen op hoge toeren te vinden. Na het demonteren van de bougies bleek er eentje behoorlijk zwart te zijn. De bougiedop zat ook vrij losjes op deze bougie, dus wellicht heeft hij niet goed contact gemaakt. Met nieuwe bougies en een nu weer strak vastzittende bougiedop gaan we de motor bij Druijff op de testbank zetten. Dan wordt ook meteen de mengselverhouding over het gehele toerengebied gecontroleerd en indien nodig bijgesteld. We hopen op 27 en 28 april weer met een perfecte R6 aan de start te verschijnen.

Verder word mijn pak nog even nagekeken en aangepast, aangezien ik  pijnlijke knieën krijg van het pak, misschien zitten ze te ruim of zitten niet goed op zijn plek. Word vervolgd! Ik heb weer zin in de volgende race eind april!

De racer is geheel opnieuw gespoten in onze nieuwe teamkleuren maar, is nog zonder sponsorlogo’s. Door problemen met de productie zijn de stickers iets vertraagd. Excuses, bij de volgende race zitten ze erop!

 

Hijs-advies, Hofland Rubber, Quicktrans, QRS, Heit en Mem, Q theatertechniek, DemoPro, Jappie Sipma Montage one for all, D&S Kolham, Dave Keyner, Consensys, Motorcamping ’t Witveen, Jaap Kingma Makelaardij, Club van 100 en Club van 50

 

Categories: Nieuws