Diversiteit is ook in de motorsportwereld een steeds belangrijker wordend onderwerp. Zowel auto- als motorracen is nog steeds een door mannen gedomineerde sport. Voorbeelden zoals Formule 3 coureur Sophia Flörsch of Supersport 300 wereldkampioen Ana Carrasco laten op indrukwekkende wijze zien dat vrouwelijke coureurs niet minder potentie hoeven te hebben dan hun mannelijke collega`s. OW Pro-Cup 600 motorcoureur Mariska van Wijngaarden hierover: “Het wordt niet echt gestimuleerd.”

Net als vele jonge mannen raakte ook de inmiddels 28-jarige Friezin op jonge leeftijd gefascineerd door de sport. Samen met Pieter Hessels; de oprichter van het HPS Racing team, nam zij enkele jaren geleden de beslissing om zelf in de sport actief te worden op een Yamaha TRX in de ZAC-Klasse. In 2019 maakte Mariska samen met haar team, bestaande uit de belangrijke sponsoren Pieter Hessels en Rob Schoorl, de overstap naar de OW Pro-Cup 600 klasse, waar zij als een van de weinige vrouwen tussen een startersveld vol met mannelijke coureurs staat. Voor van Wijngaarden is dit een aanvullende motivatie om haar talent te laten zien: ”Ik ben wel een coureur geworden waar de mannen rekening mee moeten houden. Ik vind het heerlijk om ze in te halen en hard op te denken: ‘you got passed by a girl’.”


Daarnaast vertelt zij binnen haar sport nooit negatieve ervaringen te hebben gemaakt vanwege het feit dat zij een vrouwelijke coureur is: “Ik krijg vaak positieve reacties. Het wordt als zeer stoer gezien en ik krijg regelmatig complimenten. Meisje met ‘ballen’, daar wordt wel eens een grapje over gemaakt.”


Op het vlak van professionele motorsport rijst al jarenlang geregeld de vraag hoe vrouwelijke participatie in de sport gestimuleerd kan worden. Met dit doel werd in 2019 door de internationale autosportfederatie FIA de W-series gelanceerd: Een autorace serie puur voor vrouwelijke coureurs. Een idee waarvan van Wijngaarden niet overtuigd is. “Het (de participatie red.) wordt niet echt gestimuleerd. Een damesklasse zou volgens mij ook niet goed zijn, in principe moeten dames zich in de normale klassen kunnen klasseren.” Verder geeft zij aan meer vertrouwen te hebben in het commerciële effect als stimulering van vrouwelijke participatie in de motorsport: “Vaak hebben dames wel voordeel qua sponsoring en publiciteit, dus wat dat betreft kan de deelname van dames op topniveau de sport wel een boost geven.”

Journalistiek Windesheim  – Jan Philip Uitenbroek

 

Categories: Nieuws