Verslag

ONK OW cup races in Oschersleben (Duitsland)

Donderdag 15 augustus vertrokken Willem en ik aan het eind van de ochtend richting Duitsland om deel te nemen aan de ONK OW Cup races in Oschersleben. Een nieuw circuit voor mij! Rob had het hotel uitgezocht op slechts 10 minuten afstand van het circuit, en kwam daar rechtstreeks naartoe. Het was een enorm lange autorit met heel veel files; viel stau… Eenmaal gearriveerd hadden we vooral trek in een goede avondmaaltijd. Daarna was het tijd om uit te pakken, de motor naar het circuit te brengen en in de pitbox bij Ardy te zetten, in te schrijven en te laten keuren. Dan nog alles klaarzetten voor volgende dag, en hopla: klaar voor race-day.

Dag 1 – vrijdag 16 augustus

Voor vrijdag stond één vrije training, twee kwalificaties en één race op de planning. Aan dat alles ging een duidelijke briefing van Hennie Lentink vooraf, met afsluitend een woord over de recent  verongelukte Willem Moedt, op het circuit in Assen. Als eerbetoon plakten veel collega coureurs, waaronder ik, een sticker op de motor ter nagedachtenis aan deze echte motorsportliefhebber.

Training: Meestal ben ik echt stront zenuwachtig als ik voor het eerst een nieuw circuit ga ontdekken, maar deze keer had ik mijn zenuwen goed onder controle. Als voorbereiding had ik thuis namelijk al veel ‘onboard’ filmpjes van vorig jaar bekeken en dat gaf me een vertrouwd gevoel over de lay out van het circuit. Toen ik zelf op de baan kon rijden zorgde dat vertrouwde gevoel ervoor dat ik direct al flink gas kon geven. Ik wist immers hoe het circuit eruit zag, alleen de rempunten, de snelheid waarmee ik bochten kon ingaan en de rijlijnen was nog lastig. Logisch natuurlijk.

Veel andere deelnemers hadden de dag ervoor al een training-dag op dit circuit kunnen volgen en dat gaf hen natuurlijk wel wat voorsprong voor de races. Maar de eerste vrije training, mijn eerste meters op dit Duitse circuit, resulteerde in 1.55. Ik had het gevoel van wegglijden en grip achter, en na evaluatie hiervan met Rob kreeg de achtervering meer compressie en dat resulteerde in een stabieler bochtengedrag.

Q1 Toen ik daarna de onboard filmpjes op youtube nog ‘ns bekeek, zag ik héél veel verbeterpunten! Al die handige tips en tricks stampte ik in m’n hoofd en toen was ik klaar voor Q1; de eerste kwalificatieronde. Eenmaal op de baan had ik de smaak weer snel te pakken. Ik verbeterde weer mijn tijd naar 1.51. Voor mijn gevoel echter nog niet snel genoeg. Na evaluatie met Rob werd de vering nog wat strakker afgesteld en de demping aangepast.

Ik wilde nog beter… Dus youtube er nog ‘ns bij gepakt. Ook Ardy, met wie we de pitbox deelden, en Ronnie gaven mij handige tips. Steeds beter begreep ik ze: ‘ah, zó moet het daar’ Ik wilde alléén maar meer rijden, meters maken … echt té leuk dit speelse Oschersleben! Het wachten tussendoor vond ik maar slopend.

Q2; de tweede kwalificatieronde werd helaas voortijdig afgebroken door een ongeval op het circuit, maar ondanks dat heb ik mijn tijden wéér verder naar beneden gehaald: uiteindelijk reed ik een 1.48.097. Nog niet in de buurt van de top 10, maar ik mag zeker niet klagen als debuutrijdster. En minstens zo belangrijk is het dat ik en mijn team ook hier in Duitsland weer enorm veel plezier hebben.

RACE 1

De race was gecombineerd Procup600 en Sportcup 1000 met in totaal 40 rijders. Ik startte in de  13e rij, op de 37e plek.

Een kwartier vóór de race was ik echt zenuwachtig; mijn hart ging als ’n razende tekeer, alsof ik hard had gerend. Eenmaal op de baan, toen de rode lichten uitgingen, was het gas, en concentratie op de race: mijn zenuwen verdwenen als sneeuw voor de zon. Wat een super gave race was dat! Helaas heb ik de coureur vóór mij nét niet kunnen inhalen. En toch: overall 35e , en in mijn eigen klassement 24e.  Nieuwe tijd gezet van 1:44:660. Ik ben tevreden over de race, en heb enorm veel plezier gehad. Met 3 bochten in het circuit heb ik nog wat moeite, vooral bij het er ingaan heb ik mijn draai nog niet kunnen vinden. Morgen is er weer een dag.

Dag 2 – zaterdag 17 augustus

Er volgde eerst een warming up van 10 minuten op een nat circuit op regenbanden. Vóór de race droogde de baan weer op en in de bandenwissel ging er ‘n verse voorband van een heel nieuw type op.

RACE 2

Bij race 2 had ik dezelfde startpositie als de dag ervoor: 13e rij en vanaf P37 vertrekken. De eerste ronde heb ik echt verkloot; ik kwam slecht op gang en verloor de aansluiting. Ik was teleurgesteld en kon toen de knop in m’n hoofd omzetten: nú alles geven, gas erop verdomme! In ronde 9 PR aangescherpt naar 1:42.305. Na een aantal rondes kwam ik uiteindelijk rijder(s) tegen. Hier ervaarde ik vervelend ongemak, doordat ik op 2 stukken van het circuit naar de volgende versnelling moest schakelen, maar op ‘n paar meter na alweer terug wilde gaan schakelen. Weer wat geleerd: volgende keer een andere tandwielverhouding, waardoor ik ook sneller kan uit accelereren.

Ondanks het begin heb ik weer ge-no-ten van de race, én van mijn prestaties op dit nieuwe circuit. Overall 31e en in eigen klassement 20e:. Ondanks de weinige meters op deze baan zit er een nog snellere tijd in; zeker weten. Er zijn nog 2 bochten waar ik wat moeite mee heb, dus volgende keer plan ik ook een training dag vooraf!

Wat me opgevallen is, is dat ik op dit circuit anders en vooral veel agressiever rij. Deze analyse over mijzelf, en de afstelling van de R6 samen nemen we mee naar TT Assen.  Ik heb mezelf ten doel gesteld om op Assen 2 seconden te verbeteren ten opzichte van begin dit jaar. Er is werk aan de winkel! Nu ik ben overgestapt op slicks, banden die me veel meer vertrouwen geven, moet dat gaan lukken. Het belangrijkste blijft echter veel plezier hebben, met dit super team, en vooral ook heelhuids naar huis terugkeren!

Ik wil ten eerste Rob en Willem bedanken voor dit onwijs vette weekend. Ook de pitbox coureurs Ardy, Ronnie, Benny en de rest wil ik bedanken voor de gezelligheid, het vleugje lol, en niet te vergeten de goede catering haha. En natuurlijk dank aan alle sponsoren die dit debuutweekend op Oschersleben voor mij mogelijk gemaakt hebben. Het was een grandioze ervaring!

Op naar 2020 zou ik zeggen, héél graag!!! BROAAAPPP

 

 

HPS Motoren / Rob’s Techniek / WP Techniek / Robot vloerverwarming/ Het Motorhuis Langezwaag /Stroosma garage en bedrijfsdeuren/ Vacuhandy Vacuumheffers /Hessels Fijnmechanica /Q Theatertechniek /Motorcamping ’t Witveen / Palm Montage en Hekwerk/ Klaverwerk Uitzendbureau/ Service Vliek / GH Solutions/ Strukton Liften NoordOost / Rugzorgkliniek / D.Keyner / Heit en mem
Club van 100&50

 

 

Categories: Nieuws