EN OPNIEUW EEN FANTASTISCHE RACE !
ONK ProCup600 / HPS Racing / Mariska van Wijngaarden
In de vroege ochtend van zaterdag 18 mei, arriveerde Rob in Assen, met de R6 achter n de bus van Pieter. Deze laatste was nét thuis van een welverdiende vakantie en zou later op de dag naar de race komen kijken. Al snel waren Mariska en Willem er ook en kon de motor tijdig gekeurd worden. De uitlaat deze keer nog met ducktape… in afwachting van de onderdelen.
Op naar de koffie! Helaas bleek er geen koffiezetapparaat meer in de trailer te staan. Dankzij mede-coureur Ardy was er tóch een bakkie voor het HPS Racing team. Wel fijn om mee op te starten! Tim, ook van de partij, regelde een nieuw apparaat en dat was maar goed ook; want zo was die kop koffie die we altijd aan de enthousiaste supporters beloven, tenminste veilig gesteld ?.
De weersverwachting gaf ondertussen aan dat het net als op 26 april, een wisselvallige dag werd. Toen de eerste kwalificatie ronde gereden kon worden was het echter zonnig en warm! De regenbanden werden vervangen voor racebanden.
Mariska: “Ik maakte de eerste meters weer op een droog asfalt. Ik voelde me goed en langzaam boekte ik progressie. Ik moest er weer even inkomen, want de vrijdag ervoor geen trainingsmeters gemaakt. Desondanks kon ik in deze sessie 1.57.9 aantikken”.
In de eerste kwalificatie ronde viel de prachtige opbouw in snelheid op. Mariska ging niet meteen ‘los’, maar de rondetijden gingen gestaag omlaag van 2.06 naar 1.57! Wow… Reden voor Mikis om het team te bellen: gaaf! Kon meteen de afstelling van de vering weer even afgestemd worden.
In de 2e kwalificatieronde kreeg Mariska weer 8 liter brandstof mee, waar na 11 ronden nog maar 20 druppels van over waren in de benzineslang … hoezo goed uitgerekend?! Ze kwam de pitbox in op de benzinedampen, en reed de laatste 3 ronden met het brandstoflampje aan. Rob, Pieter en Willem hadden haar al in het begin van het seizoen op het hart gedrukt dat zij de technische support aan hun kon overlaten, en zo liet zij overtuigend zien dat zij daar inmiddels ook blind op durft te vertrouwen. Top!
Qua tijd reed zij die 2e kwalificatie ronde al snel onder de 2.00, en uiteindelijk was daar in de allerlaatste ronde een mooie 1.56 ! De stemming in de pitbox was uitgelaten. Iedereen was nu al zó trots…
Mariska: “De tijden bleven tussen 1:56 en 1.59 en daar ben ik tevreden mee. Constante tijden rijden is mijn leerdoel.”
De race stond gepland om 16.15 u. Er waren deze dag totaal 43 deelnemers, een sterk veld van coureurs. Mariska mocht naar aanleiding van de kwalificaties starten vanaf de 28e startplek: niet verkeerd!
Wout Westdorp: “Ondertussen was het best wat zweterig weer geworden toen 43 motoren klaar stonden voor de start. Na de vorige wedstrijd, waarbij de motor bij de start afsloeg, wist Mariska dat de start nu béter moest, en waarschijnlijk juist door die spanning was de start deze keer iets te voorzichtig. Aandachtspuntje! Er gingen hierdoor direct veel plaatsen verloren en dat moest zo snel mogelijk worden goedgemaakt…. (!@#$%^&!) Dat lukte al in de eerste bochten: zij liep weer 8 plaatsen in. Daarna kwam wat meer tekening in de wedstrijd en na 10 ronden werd Mariska als 26e afgevlagd. Haar snelste rondetijd deze race was 1.55. Zéker niet slecht in een veld van 43 rijders!”
Mariska: “Ik was al best zenuwachtig voor de race, vooral voor de start. Helaas startte ik te voorzichtig en opnieuw baalde ik hiervan. Ik verloor veel plaatsen en het was tijd voor actie om het goed te maken. Flinke inhaalactie kunnen maken tot de strubben. “Bam, dat heb ik ook maar weer gehad!” zei ik tegen mijzelf. Daarna probeerde ik aansluiting te vinden bij het groepje voor mij, die op plaatsen 19-24 reden. Helaas verloor ik die aansluiting doordat een rijder voor mij langzamer reed. Toen ik die eindelijk voorbij was, volgden nog veel leuke gevechtjes en lukte het me om hen achter me te houden. In de laatste 3 rondes werd ik nog ingehaald, en uiteindelijk als 26e afgevlagd. Die finish vlag heb ik helemaal niet opgemerkt; ik dacht dat ik nog 2 rondes moest en had de aanval op de volgende concurrent al ingezet… ik was nog niet klaar met racen! ? In de laatste ronden een PR tijd van 1.55.8, trots!
Binnenkort volgt er een video analyse bij Mikis, aangezien mij ook wel een aantal verbeterpunten is opgevallen, en coaching daarbij is welkom. De tandwielverhouding is na de race-evaluatiebespreking met het team al aangepast.”
Er waren ook deze keer weer vele belangstellende sponsoren naar Assen gekomen om Mariska en het team aan te moedigen. Super. Het doet écht goed, zoveel enthousiaste support!
Mariska: “Ik had nooit verwacht zoveel belangstellenden te ontvangen in de pitbox. Hartverwarmend. Ik wil jullie dan ook hartelijk bedanken voor jullie aanwezigheid en enthousiasme”.
Na deze inspannende dag volgde nog een fantastische afsluiting: sponsor Rob’s Techniek trakteerde op kaarten voor de Rockmusical Jumping Jack. Een geweldige voorstelling naar het leven van de beroemde Jack Middelburg.
Al met al kunnen we terugkijken op een bijzonder geslaagde dag, met een aaneenschakeling van vele mooie momenten! In één woord GEWELDIG!
Op 8 juni a.s. is er weer een race op het TT circuit in Assen. Wij kijken er alweer naar uit! Ben jij er dan ook bij?
WELKOM !!