VERSLAG OW CUP RACES – 10 OKTOBER 2020 – Finaleraces

Op zaterdag 10 oktober werden de laatste twee races verreden op het TT circuit in Assen. De dag had een vol programma, mede door de tussengevoegde Ducati Challenge, en dat was ook aan het tijdschema te merken: het HPS Racing team stond pas aan het eind van de ochtend ingepland voor de kwalificatie. De eerste race stond voor half vier op het programma en de laatste pas voor 18.05 uur. Dankzij de wisselende weersomstandigheden was het een dag vol uitdagingen, maar het team had er zin in: zeker na de nieuwe PR van 1.51 die Mariska op 3 oktober jl. reed waren de verwachtingen weer hoog gespannen.

KWALIFICATIE
De kwalificatie werd in de regen gereden. Deze laatste racedag verschenen er slechts 21 coureurs aan de start. Wat een verschil met de ruim 40 motoren die vóór corona startten! Door de slechte weersomstandigheden waren de prestaties in de kwalificatie niet zo geweldig. Achteraf bleek de bandenspanning niet oké, wat weer kon worden meegenomen als verbeterpunt voor de eerste race.

Mariska: “Nu er die dag twee races waren, had ik maar 1 kwalificatiesessie. Dat betekende dat ik er meteen goed voor moest gaan zitten om mijn startpositie te bepalen. Ik had er zin in. Vorig jaar heb ik een mooi resultaat neergezet in de regen. Dit jaar geen meters gemaakt, maar ik had er vertrouwen in. Eenmaal op de baan was het rustig inkomen en vloeiend rijden. Toch was grip ver te zoeken. Ik reed achter Kees Pater en probeerde bij te blijven, maar dat lukte niet altijd, voornamelijk de bochten uit. De achterkant gleed geregeld een beetje weg. Ik had steeds geen optimale grip en toen ik zag dat het pitbord P17 aangaf dacht ik: ‘WAT?! Hoe kan dat nou!’ Te slecht, dus ik probeerde nog meer gas te geven maar dat was onmogelijk voor mij. Ik snapte er niets van en toen de een na laatste ronde bij de GT uitrijden al een kleine highsider. Gelukkig bleef ik nog zitten, maar ben daarna naar binnen gegaan. Teleurgesteld, want dit resultaat paste niet bij mij. Uiteindelijk bleek na advies gevraagd te hebben de bandenspanning achter niet goed te staan: oorzaak gevonden. Zo jammer dat er geen tweede kwalificatie was!”

De wachttijd tussendoor was lang en zo zonder sponsoren én fans best saai. Maar deze laatste racedag had de OW Cup behoorlijk uitgepakt met maar liefst 9 camera’s, waardoor ook in de pitbox op het scherm de races van de andere klassen zeer goed te volgen waren.

En daarbij kwam natuurlijk nog dat Pieter in de pauze gezorgd had voor lekkere soep met broodjes: het team kwam niets te kort.

RACE 1:
Mariska startte teleurstellend vanaf de 17e plek met een goede start. Ze reed de race op slicks en aan de tijden te zien was dat een prima keuze: 1.52. Het ging lekker.

Mariska: “Nu het droog begon te worden met een droog spoor, kozen we voor slicks. Ik had een prima start en eerste doorkomst al op een 14e plek. Het was even weer vertrouwen winnen op een droog/nat asfalt en koppie erbij. Na 3 rondes voelde het goed en kon ik Kees Pater voorbij en begon de aanval op de rijders voor mij. Mijn tijden gingen snel omlaag van 2:00 naar 1.52. Ik lag even op P11. Toen kwam de laatste ronde en zag ik Jan Mulder langzaam in mijn zicht komen en ik zei: ‘die is van mij!’ Jaja: net vóór de GT remde ik Jan Mulder eruit en finishte ik op P10! Bam, dat ging lekker!”

Het was een hele mooie prestatie om na een start vanaf de 17e plek op de 10e plaats te finishen! En dat na die schitterende inhaalactie in de laatste ronde, én laatste bocht. Dat is inmiddels een beruchte plek aan het worden, die GT-bocht! En stiekem ook de Ramshoek!

Daarna moesten we weer wachten tot 18.05 uur. Mariska en Pieter vulden de tijd met onder andere het samen schrijven van het raceverslag van 3 oktober. Ondertussen werd het kouder, buiten én in de pitbox. Er waren best wat valpartijen tijdens de andere races waarbij het kouder wordende asfalt zeker een rol speelde.

Omdat de weersverwachting niet best was, werden alle races ingekort van 11 naar 9 ronden, zodat alle klassen zoveel mogelijk kans kregen om nog een droge race te rijden. Met het verstrijken van de tijd zagen dreigende luchten er onheilspellend uit. Tot het laatste moment voor de start leken de voorspelde buien uit te blijven. Het team stond voor een dilemma: wat zou een verstandige bandenkeuze zijn? Uiteindelijk viel de keuze op intermediates. Niet de favoriet van Mariska vanwege een eerdere slechte ervaring, maar onder de omstandigheden wel de beste keuze.

RACE 2:
Mariska vertrok op intermediates. Rob drukte haar op het hart: “als het niet gaat, kom je gewoon weer naar binnen”, maar dat bleek niet nodig. Ze startte opnieuw vanaf P17 en nam deze keer na de start de binnenbocht de Haarbocht in. Het was een spannende race; er waren opnieuw crashes en de baan werd kouder. Maar Mariska presteerde het om deze 2e race, aan het einde van een lange dag, alsnog op de 7e plaats te eindigen. Wat een fraaie prestatie! Was de race over de volle 11 ronden gereden, dan had er vast een 6e plek in gezeten.

Het apetrotse team is heel tevreden met deze mooie resultaten. Klasse!

Mariska: “In overleg kozen het team en een aantal anderen voor intermediates. Ik was daar in eerste instantie niet zo’n voorstander van, aangezien ik daar eerder niet mee overweg kon. Toch maar weer proberen. Op de startgrid zag ik verschillende keuzes in banden. ‘Dat wordt spannend’, dacht ik, ‘gaat het nog regenen?’ Prima start voor mijn doen en de eerste rondes was ik een beetje voorzichtig om de grip van deze banden te voelen. Verrassend genoeg voelde het goed: prima grip en gas erop! Na een rijder ingehaald te hebben zag ik een groepje van 4 á 5 in mijn zicht en ik reed daar langzaam naar toe. Ik haalde ze bijna allemaal in, met uitzondering van Manouk. Zij reed langzamerhand van dat groepje weg. Ik had Manouk in mijn zicht en jammer genoeg was het aantal ronden ingekort, anders had een 6e plek er denk ik zeker wel ingezeten. Ondanks het bandengokspel heb ik van deze dag genoten. De livebeelden van de races waren geweldig en een aantal heeft actief gekeken. Super leuk!

Tijdens het opruimen voelde ik mijn schouder helaas wel weer: dat wordt dus weer werk aan de winkel deze komende maanden.
Jammer dat de kwalificatie roet in het eten gooide, anders had een top 5 klassering er vast ingezeten.”

De beelden zijn nog terug te zien via het OW Cup kanaal op YouTube.
Race 1 Link
Race 2 Link

SAMENVATTEND
Al met al maakte het coronavirus er een vreemd raceseizoen van, dat vertraagd op gang kwam met races die zonder fans en sponsoren verreden moesten worden. Toch slaagde het HPS Racing team erin om dit bijzondere raceseizoen opmerkelijk goed af te sluiten en het zorgde zelfs nog voor een nieuwe PR van 1.51!

De blessures zijn bijna vergeten, de R6 heeft het steeds uitstekend gedaan en was zelfs nóg woester na de afstelling op de vermogensbank. Het team heeft ook dit seizoen weer stappen gezet en gaat vol vertrouwen plannen maken voor 2021: wij zijn er klaar voor!

DANK

Het HPS Racing team dankt de sponsoren, die ons bleven steunen en de vele mooie mensen die achter ons staan. Fantastisch. We kijken ernaar uit jullie weer in de pitbox te kunnen verwelkomen: see you at the track in 2021!

Categories: Nieuws

0 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *