KIJKJE ACHTER DE SCHERMEN –vermogensbank Druijff te Barneveld
Woensdag 19 augustus stond een afspraak met Druijff Racing gepland, om met de fine-tuning van de R6 aan de slag te gaan. Mariska had de racer de avond tevoren al bij Pieter opgehaald, die daarvoor elke keer zijn bus beschikbaar stelt ?.
Op woensdagochtend vroeg vertrokken Mariska en Rob naar Barneveld. De verwachtingen waren hoog gespannen, en daarbij was het team benieuwd of het inhouden van de motor, zoals Mariska bemerkt op bepaalde stukken van het circuit, terug te zien zou zijn in de testen op de vermogensbank.
Pieter had bovendien wat DB-killers gemaakt om uit te proberen, dus ook in dat opzicht verwachtte het team een stap voorwaarts te kunnen maken.
Bij aankomst bleek door een misverstand een dubbele afspraak te bestaan. Erwin Druijff loste dit echter, in samenspraak met een andere klant, perfect op.
En toen was het langverwachte moment daar: de R6 ging op de vermogensbank en werd op spanning gebracht. Hoppa: gas erop voor run één. Een kabaal van jewelste, wat ging ons monster tekeer! Zelfs Mariska moest haar oren dichthouden.
Al snel bleek dat de racer onderin te arm stond afgesteld, en bovenin juist te rijk. Als gevolg daarvan kwam de fuel-ratio behoorlijk buiten de bandbreedte.
Even ’n korte toelichting: de fuel-ratio is de verhouding tussen lucht en brandstof over het hele toerengebied, dus van stationair tot vol-gas. Dit is met de Yec bedrading en ECU (de elektronica) goed instelbaar. De optimale waarde is 13, maar dat is bijna niet te realiseren. Daarom gaat de tuner voor een bandbreedte tussen de 12.5 en 13.5.
Er volgden nog vele runs, en per run werd er weer wat bijgesteld. Soms gaf dat een verbetering, soms ook niet. Pas na een run of 40 (!) was Erwin tevreden: de R6 stond toen perfect afgesteld. Daarna is ook nog het verschil getest mét en zonder DB killer: één hele PK; niet de moeite! Weer wat wijzer: die DB killers maken niet het verschil.
Na afronding van de sessie op de vermogensbank was het eindresultaat een mooie, nagenoeg diploze vermogenslijn. Onder vol vermogen werd tenslotte ook de shiftlight nog afgesteld: deze staat nu 2000 RPM (toeren) hoger.
Het zal niet verbazen dat het team nu enorm benieuwd is, hoe deze optimale afstelling zich straks op de baan gaat vertalen naar resultaten. Een vermogenstest is natuurlijk nooit gelijk aan het circuit. Maar als we iets zeker weten is het wel, dat die #393 loopt als ’n spéér!!! Let’s go!!!
Met dank aan Erwin Druijff voor zijn grondige werk én vakmanschap. Top!
0 Comments