TRAININGSDAG 31 AUGUSTUS 2020

Het was een bewuste keuze van het HPS Racing team om een langere aaneensluitende periode niet te rijden, zodat de behandelingen van de schouderblessure door de nieuwe therapie met voldoende rust werden ondersteund. Ook de kracht- en conditietrainingen zijn om die reden tijdelijk geskipt.

Natuurlijk moest er wel getraind worden voor de OW Cup Race van 12 september a.s.. Daarom schreef het team in voor de trainingsdag die Racecracks 31 augustus jl. organiseerde op het circuit in Assen. Kort daarvoor mocht Mariska ook weer sporten bij haar personal trainer, en dat ging boven verwachting goed. Met als resultaat een superblije Mariska, die daardoor alleen maar meer zin kreeg in de geplande trainingsdag op het circuit…

Er waren geen pitboxen beschikbaar, dus Mariska, Pieter en Rob installeerden zich op de paddock onder een tentje, en sloten aan bij racevrienden Robin, Wil en Ron. Daar bleef het niet bij en het was een gezellig clubje zo samen, onder het tentje aan de koffie.

We waren er natuurlijk wel voor de training. Spannend; de eerste keer weer op de R6 na de vermogensbanksessies bij Druijff in Barneveld: wat zou die nieuwe afstelling doen?
Er stonden in totaal 5 sessies gepland. Mariska werd ingedeeld in het snelste niveau; niveau 4.


Sessie 1:
Het moment om de motor weer ‘aan te voelen’, wat waren de merkbare effecten van de afstelling op de vermogensbank? En: doordat de schouderblessure nagenoeg hersteld bleek, kon Mariska weer met 2 vingers remmen in plaats van met 4. En ook weer even wennen ?. Daarbij was één van de leerdoelen om te remmen tot de apex. Ook het afstellen van de vering kreeg aandacht.

Mariska: ” Het was een onwennige 1e sessie, ik moest er weer even inkomen. Ik heb mij gefocust op hoe de motor nu aanvoelt na de vermogensbank en dat bleek een duidelijk merkbaar verschil: de R6 trekt veel mooier en rustiger op, blijft langer in het hoge toerental, en de dipjes die ik eerder voelde zijn er ook uit! Ik blij. “


Sessie 2-4:
Mariska: “Ik richtte mij verder op het aanremmen met 2 vingers en wéér later te remmen, en tot de apex. Ik kon steeds weer een stapje verdergaan. Het ging echt heel goed. Super om weer zo te kunnen rijden zonder pijn. “

De sessies waren kort. Daarbij waren er veel lijnloze rijders, en groepjes, vooral vanaf de Mandeveen tot GT en Haarbocht tot Strubben werd inhalen daardoor lastig.
Mariska: “Er waren een aantal van die ‘oeh…gaat nét goed inhaalmomentjes!’. In de Haarbocht is zelfs de achterkant heen en weer gaan glijden, maar ik bleef op de baan… best wel kicken. Zeker een leermoment: zo laat remmen is dus mogelijk. Na afloop kreeg ik complimenten van het team, en andere racevrienden van mijn late rem actie in de Haarbocht.


In sessie 5 was het de bedoeling om ook de Strubben anders aan te nemen en te remmen en verkregen tips in de praktijk uit te testen, maar deze sessie werd gecanceld ten gevolge van een flink oliespoor bij de start/finish. Dus… dat houden we tegoed op 12 september a.s.

Al met al werd het een zeer geslaagde trainingsdag, met als snelste rondetijd 1.54.4, en meerdere rondes tussen 1.54.4 en 1.57.
Mariska: “Natuurlijk had ik gehoopt op een 1.52-er ?… Maar je hoort mij niet klagen. De schouderblessure lijkt nu echt op zijn retour, en dat is veelbelovend.’’


Team; Het was goed om te zien dat Mariska weer als vanouds en veel relaxter op de motor zat. En dat die schouder zich dan na 4 sessies weer ’n beetje laat gelden is niet gek. Nu komt het erop aan om weer kracht en conditie op te bouwen. Werk aan de winkel voor onze coureur!

Mariska: “ Ik ben echt blij met de geboekte resultaten, de R6 voelt tip top aan. Nu kan ik weer aan de slag met kracht en conditie, want ik wil sterker terugkomen!”

Al met al kan het team terugkijken op een geslaagde dag. Rob en Pieter zijn trots op Mariska en blij met de vorderingen. En dan was het ook nog eens gezellig, en lekker, met Friese oranjekoeken van Mariska en gebakken ei met kaas in de pauze gemaakt door Will en Ron in de pauze. Volgende keer Limburgse vlaai? Fingers crossed dat dat nieuwe pak straks nog past …. ?

Op naar 12 september 2020 voor de volgende OWCup race en onze racevrienden van Road Racing Grunn zullen zich bij ons aansluiten in de pitbox … We hebben er zin in! BROAAPP….

Categories: Nieuws